Botox leczenie bruksizmu

W nowoczesnym gabinecie medycyny estetycznej wykonuje się nie tylko zabiegi dedykowane pięknu, ale również leczy się choroby i dolegliwości pogarszające jakość życia i sprawiające dyskomfort pacjentów.
Bruksizm to nadmierna i mimowolna aktywność mięśni żwaczy, która objawia się  nieświadomym pocieraniem lub zgrzytaniem zębami w nocy. Prowadzi do ścierania szkliwa i uszkodzeń dziąseł, odkrywania korzeni zębów, złamań zębów, a gdy długo jest nieleczone może spowodować stany zapalne i zmiany zwyrodnieniowe w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych. Mogą pojawić się bóle głowy, migreny, napięcia karku, bóle pleców, zaburzenia równowagi czy problemy ze słuchem. Dodatkowo niekorzystnym efektem bruksizmu może być tzw. „twarz kwadratowa” – poszerzona w dolnej partii, o zmienionym owalu.
 Zastosowanie botoxu (toksyny botulinowej) powoduje zmniejszenie napięcia i bólu mięśnia, jego obkurczenie i rozluźnienie. Po pewnym czasie zanika również objaw zgrzytania zębami, rysy twarzy w okolicy szczęki ulegają złagodzeniu, a nawet widocznemu odmłodzeniu. Toksyna w leczeniu bruksizmu może być stosowana jako metoda samodzielna lub jako metoda wspomagająca przy jednoczesnym stosowaniu szyn relaksacyjnych zakładanych na zęby.
Przed wykonaniem zabiegu wstrzykiwania botoxu nie wykonuje się żadnych dodatkowych badań. Zabieg nie wymaga znieczulenia. Lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem oraz dobiera ilość preparatu. Następnie, za pomocą cienkiej igły, podaje toksynę botulinową w wyznaczone wcześniej miejsca w mięsień żwacz. Procedura  trwa około 15 minut.
Zabieg jest bezpieczny, mało inwazyjny i niemal bezbolesny. W miejscu podania preparatu czuć delikatne ukłucia i rozpieranie. Po zabiegu nie pozostają praktycznie żadne ślady. Może wystąpić lekkie zaczerwienienie, które ustępuje po około godzinie.
Przez kilka tygodni po zabiegu należy unikać sauny, solarium, zabiegów laserowych oraz zabiegów wykorzystujących fale radiowe czy głęboką podczerwień. Osłabią one oraz skrócą czas działania preparatu.
Zmniejszenie bólu i obniżenie napięcia mięśni pojawia się w ciągu 3 do 7 dni i utrzymuje się od 6 do 8 miesięcy. Po upływie tego czasu zabieg należy powtórzyć. Po dwuletniej terapii pacjenci odczuwają wyraźną poprawę – zmniejszenie objawów bólowych oraz redukcję zgrzytania zębami. Efektem dodatkowym leczenia jest wyszczuplenie rysów twarzy.
Pomimo że zastrzyki z botoxu są stosunkowo bezpieczną formą leczenia bruksizmu, istnieje kilka przeciwwskazań:

• ciąża i karmienie piersią,
  • nadwrażliwość na składniki preparatu,
  • zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • zdiagnozowane stosowanie leków antykoagulacyjnych (m.in. aspiryna),
  • zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego,
  • stosowanie antybiotyków,
  • stany grypowe

Pamiętajmy, że botox jest lekiem i może być podawany jedynie przez lekarza. W rękach doświadczonego specjalisty jest bezpieczny.
Cena zabiegu zależy od ilości wykorzystanej toksyny, ustalana z lekarzem podczas konsultacji przed zabiegiem.